Cannibal - Bury Tomorrow

Bury Tomorrow

Bijna twee jaar na het uitbrengen van het album BLACK FLAME zou Bury Tomorrow hun zesde studioalbum CANNIBAL eigenlijk op 3 april uitbrengen. Helaas is die datum niet gehaald en werd de release verschoven naar 3 juli.

Zoals fans weten, had het vorige werk veel thema’s, waaronder empowerment en zelfexpressie in de huidige samenleving. Deze keer draait het album een ​​beetje om leadzanger Dan Winter-Bates, omdat hij openlijk vertelt over psychische problemen en het omgaan daarmee. Om hun fans te teasen, hebben ze de afgelopen maanden de singles “The Grey”, “Cannibal” en “Choke” uitgebracht.

Het album begint met “Choke”, een veelbelovende aftrap. Van begin tot het eind is het nummer erg dynamisch. Maar de overgang naar het tweede nummer “Cannibal” gaat echt soepel. In plaats van alleen het titelnummer te zijn, kan “Cannibal” zelfs worden beschouwd als een samenvatting voor het complete album. Eind 2019 en tijdens de Europese tour plaatste de band een voorproefje van het nieuwe materiaal waaraan ze hadden gewerkt. Aangezien dit de eerste single is die werd uitgebracht, zouden de meeste Bury Tomorrow-fans “The Grey” al wel kennen. Met dit refrein voelt het alsof je langzaam door het nummer zweeft.

Nummer vier is het nummer “Imposter”. De titel verwijst naar het imposter-syndroom, de psychische aandoening waaraan Dan lijdt. De bedrieger waarmee hij in het nummer praat, is een persona van de onzekerheden die het syndroom veroorzaakt. De boodschap aan deze bedrieger is verpakt in een melodieus pakket. De riffs lijken een beetje nostalgisch te zijn van eerdere albums THE UNION OF CROWNS en RUNES. Omdat het album niet alleen om constante hoge energie draait, geeft “Better Below” een beetje ruimte om te ademen. Desalniettemin betekent een stap terug doen geen gebrek aan kwaliteit. “The Agonist” had een extra nummer van het BLACK FLAME-album kunnen zijn. Het ‘Can you feel it?’ Enkele ogenblikken nadat het eerste refrein zich opbouwt tot de ongelooflijke inzinking in het midden van het nummer, alsof je het echt kunt voelen.

Iets meer over de helft van het album, besloot Bury Tomorrow het wat rustiger aan te doen met “Quake”. Het is als een comedown van alle zware en intense nummers. Dit nummer is erg emotioneel geladen. De cleane zang van Jason Cameron valt hier echt op. Om los te komen van de emotionele setting pakt de band het tempo vrij snel weer op. Kleine details als de verandering van de zang van Dan – zang die nog nooit eerder op andere nummers te horen was – op “Gods & Machines”.

Niet alleen de zang, maar alle instrumenten blinken uit tijdens “Voice & Truth” omdat ze allemaal echt aanwezig zijn in het hele nummer. Veruit een van de meest energieke nummers van het album met deze compositie. Het einde van het album is in zicht wanneer “Cold Sleep” zijn intrede doet. Een ander nummer dat vol zit met technische riffs en waanzinnig melodieus is opgebouwd. Als je denkt dat ze het rustig aan zouden doen met het slotnummer, heb je het absoluut mis. Last but not least is er “Dark Infinite”, het nummer dat meteen vanaf het begin ‘cirkel pit’ schreeuwt. Terwijl de band je verrast met een laatste stoot energie, verdwijnt het album langzaam vredig.

Een van de dingen die heel duidelijk zijn, is dat Dan zichzelf heeft overtroffen met het schrijven van deze teksten die zo dicht bij huis komen. Niet alleen nemen onreine zang het album over, het lijkt echt alsof hij hier zijn hart en ziel in steekt. Maar dat gaat niet ten koste van de andere bandleden, want Jason, Davyd, Adam en Kris hebben zichzelf overtroffen met de andere instrumenten. Weer een geweldige prestatie van Bury Tomorrow.

Geschreven door Kelly Lammerts.

8,5
User Rating