Too Far Gone - Cane Hill

Cane Hill

Één van onze favoriete bands van dit moment komt met een nieuw album! Cane Hill uit New Orleans komt op 19 januari met TOO FAR GONE!

De in 2011 opgerichte band Cane Hill bracht in 2016 de single “The (New) Jesus” uit om hun debuutalbum SMILE aan te kondigen. De perfecte single om de stijl van de band samen te vatten, “nu-metalcore” zouden wij het graag willen noemen.

De band zegt hun inspiratie gehaald te hebben uit hun ‘LSD’ periode, aldus zanger Elijah Witt: “We went too hard down this big spiral of LSD. A lot of these songs reference a time in our lives when we were really headstrong about what we were doing as far as drugs were concerned and believing we were invincible.” Gelukkig kwam de band op tijd bij zinnen en zagen ze in dat ze “Too Far Gone” waren en het tijd was om te kappen met die onzin en zich te storten op muziek.

Inmiddels is het tijd voor album nummer twee, waarvan de titeltrack “Too Far Gone” en single “Lord Of Flies” inmiddels zijn uitgebracht: de band lijkt wat extra gas te geven… of toch niet? Deze twee tracks zijn ook de eerste tracks op het album en die knallen er flink in, maar de tracks die volgen, “Singing In The Swamp” en “Erased” zijn een stuk rustiger, maar hebben wel die typische Cane Hill sound. Nu reist bij mij echter de vraag: “Waarom hebben ze niet één van die tracks gekozen als single?”. De sound van de band spreekt waarschijnlijk veel mensen aan, maar om de variatie op dit album te laten zien én om ook een nieuw publiek aan te spreken, had “Singing In The Swamp” ook een prima single kunnen zijn.

Een tip voor de liefhebbers van Korn en Slipknot: Cane Hill de ideale band voor jou! Zij zitten er namelijk precies tussenin, onder andere wat zang betreft. De soms wat zweverige zang zoals we die van Jonathan Davis kennen wordt moeiteloos omgezet naar de harde, schreeuwende zang van Corey Taylor bij Slipknot. Voeg daar wat ‘noise’ aan toe en je hebt een hele vette sound.

De beukende tracks zoals in het begin van het album te vinden zijn, en die dus typisch zijn voor deze band, wordt doorgezet in de nummers “It Follows” en “Scumbag”. Verrassend is het nummer “10 ¢”, dat wat volume betreft niet helemaal lekker zit, alsof het zachter is opgenomen dan de rest. Het zou aan onze review versie kunnen liggen natuurlijk, wellicht dat dit op de uiteindelijke release goed komt. Al met al is TOO FAR GONE een heerlijk album, maar mocht je de band nog niet kennen dan raden we aan te beginnen met SMILE, hun debuutalbum. Feit blijft wel: Cane Hill verdient een veel groter podium dat ze nu krijgen, maar het zit er dik in dat je na het horen van de eerste singles fan bent, dus dat moet goed komen!

3/5
User Rating
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars